Łańcuchy na zimowe opony.
W niektórych regionach opony zimowe już nie wystarczają. W takim razie powinieneś mieć w bagażu łańcuchy śniegowe. Jak znaleźć właściwy zestaw?
Jeśli jesteś w terenie górzystym, często nie dojedziesz dalej po zaśnieżonych drogach na samych oponach zimowych. Jeśli natkniesz się na okrągły znak z niebieskim tłem i symbolem łańcucha śnieżnego, łańcuchy śnieżne są wówczas obowiązkowe. Urlopowicze, zwłaszcza w drodze w Alpy, powinni zatem mieć ze sobą łańcuchy śniegowe. Możesz je kupić w sklepach z akcesoriami, w salonach samochodowych lub w klubach motoryzacyjnych. Te koszty dla łańcuchów śniegowych różnią się między 250 a 1000 PLN za parę, w zależności od typu sieci.
Kupowanie łańcucha śniegowego: na co należy zwrócić uwagę?
Właściwy rozmiar. Aby znaleźć odpowiedni łańcuch śniegowy do swojego samochodu, potrzebujesz następujących informacji. Dokładny rozmiar opony i szerokość felgi. Aby mieć pewność, warto zapoznać się z instrukcją obsługi samochodu, ponieważ niektóre rozmiary opon mieszczą się tylko w nadkolach z niektórymi łańcuchami śniegowymi. Mogą pojawić się problemy z przestrzenią w nadkolach, zwłaszcza w samochodach obniżonych lub wyposażonych w duże koła zimowe. Pomóc mogą w tym specjalne łańcuchy o szczególnie cienkich ogniwach. Kupując opony zimowe, wybierasz najmniejszy możliwy rozmiar opony, który jest dopuszczony do pojazdu.
Rodzaj łańcucha. Jeśli spędzasz wakacje na sportach zimowych tylko raz lub dwa razy w roku, wystarczy prosty łańcuch linowy. Ceny zaczynają się od około 250 PLN. Nieco wygodniejsze modele mają automatyczny mechanizm, który przejmuje ponowne napinanie. Jeśli w nadkolu jest mało miejsca lub jeśli łańcuch musi być zamontowany na tylnej osi, bardziej odpowiednie są łańcuchy z obręczą ze stali sprężynowej. Kosztują około 550 PLN. Jeszcze łatwiej jest z wygodnymi łańcuchami, łańcuch nie musi być ręcznie zakładany.
Wymagania. Dobry łańcuch śniegowy powinien spełniać jako minimum tak zwaną normę dla samochodów, wtedy jest zdecydowanie dopuszczony do jazdy na terenach narciarskich.
Łańcuchy śniegowe w teście.
W teście łańcuchów śniegowych, łańcuch śniegowy Snox Pro zajął pierwsze miejsce. Imponował bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi, zrównoważonym stosunkiem ceny do wydajności i stosunkowo prostym montażem. Mocny gumowy kord po wewnętrznej stronie boku opony zapewnia niezbędną siłę naciągu. Drogie komfortowe łańcuchy (łatwe w montażu z zewnątrz, ponieważ nie ma części łańcuchowych po wewnętrznej stronie koła) Centrax zawiodły. Prowadzenie okazało się bardzo dobre – montaż trwał tylko pięć minut – ale łańcuch wypadł poniżej średniej w konkurencjach start-trakcja i sterowanie Z prowadzeniem bocznym. Ogólnie rzecz biorąc, nasz test pokazuje, że żaden łańcuch nie jest doskonały. U zwycięzcy testu potrzeba było dużej siły, aby naciągnąć gumkę na rower. W niektórych przypadkach brakowało skutecznych elementów zabezpieczających łańcuch do zabezpieczania felg, w niektórych przypadkach sprzęt pozostawiał wiele do życzenia, ponieważ nie uwzględniono rękawic montażowych.
Do testu łańcuchów śniegowych był wykorzystany Mercedes E o mocy 265 KM, z napędem automatycznym i tylnym, z oponami Conti Winter Contact TS 830 P w rozmiarze 225/55 R 16. Najpierw przetestowano obsługę. Oceniono wrażenie jakości, instrukcję obsługi, montaż i demontaż. Maksymalna ilość punktów w tej kategorii to 80 punktów. Dyscypliny jazdy: start/trakcja, sterowność/prowadzenie boczne i komfort jazdy otrzymały o 90 punktów większą wagę. Stosunek ceny do wydajności łańcuchów śniegowych został uwzględniony w ogólnej ocenie z wynikiem do 30 punktów.
Wskazówki dotyczące używania łańcuchów śniegowych.
Gdy utkniesz podczas jazdy pod górę i staniesz na drodze innym kierowcom, szybko stanie się to bardzo niewygodne.
Załóż łańcuchy śniegowe. Zgodnie z prawem wystarczy, aby tylko koła osi napędowej były napędzane łańcuchami śniegowymi. Wskazane jest jednak wyposażenie wszystkich opon we wspomaganie trakcji, ponieważ skuteczność hamowania jest znacznie lepsza na zjazdach ze wzniesień.
Jak zachowują się łańcuchy śniegowe w pojazdach z napędem na wszystkie koła. Pojazdy z napędem na wszystkie koła również muszą mieć łańcuchy śniegowe. Tutaj również wystarczy po prostu założyć łańcuchy śniegowe na jedną oś. Jeśli nie ma specyfikacji producenta i jeśli dostępna jest tylko jedna para łańcuchów, powinna ona znajdować się na przedniej osi. Powód? Samochód można lepiej hamować i kierować, zwłaszcza podczas zjazdów. Bez łańcuchów na tylnej osi tył pojazdu ma tendencję do odrywania się od jezdni, dlatego też tutaj najlepiej założyć łańcuchy śniegowe na obie osie.
Ograniczenie prędkości. Maksymalna dozwolona prędkość jest ograniczona do 50 km/h. I oczywiście łańcuch musi zostać ponownie zdjęty, gdy tylko droga zostanie oczyszczona ze śniegu.
Pamiętajmy, że łańcuchy zakłada się na koła, których oś jest napędowa. Widziałem samochody, w których są one zainstalowane nieprawidłowo.